Koliko su stranke potrošile novca za protekle lokalne izbore?

Petnaest vodećih političkih stranaka u Bosni i Hercegovini prikazalo je u svojim postizbornim izvještajima za protekle lokalne izbore 4,5 miliona KM troškova propagande. Ipak, samo troškovi medijskog i vanjskog oglašavanja, koje je tokom protekle kampanje evidentirao Transparency International u BiH, za najmanje 1,8 miliona KM premašuju ovaj iznos, što jasno pokazuje da stranke nisu realno prikazale informacije o finansiranju, tvrde u ovoj organizaciji.

Transparency International BiH je troškove oglašavanja na bilbordima, za šta su stranke po procjeni potrošile oko 3,58 miliona KM, evidentirao u samo 70 od ukupno 142 lokalne zajednice, te da nisu evidentirani troškovi online i drugih oblika oglašavanja za koje ne postoje podaci, što jasno pokazuje da je iznos koji su stranke stvarno potrošile na propagandu daleko veći. S druge strane, podaci o medijskom oglašavanju koje je za potrebe istraživanja prikupila media monitoring agencija pokazuju da je 15 stranaka potrošilo najmanje 2,79 miliona KM na produkciju i prikazivanje oglasa u medijima.

– Ni mi nismo očekivali da će tolika razlika biti, ali ono što su stranke navele u svojim izvještajima je daleko manje evidentirali na samo ova dva oblika oglašavanje. Mi već godinama ukazujemo na taj problem da stranke ne prikazuju realno svoje prihode i rashode u svojim finansijskim izvještajima – kaže Srđan Traljić, menadžer za odnose sa javnošću Transparency International BiH.

TI BiH već godinama ukazuje i na nedostatke Zakona o finansiranju političkih stranaka koji omogućava partijama da zaobilaze prijavljivanje svih prihoda i rashoda, što su pokazali i posljednji postizborni finansijski izvještaji stranaka koje je objavio CIK.

– Mi se iskreno nadamo da će svi ovi podaci koje smo mi prikupili kroz ovaj monitornig poslužiti da do narednih izbora dobijemo novi Zakon kojiće riješiti ovaj problem, da zaista imamo transparentnije finasiranje političkih partija – dodaje Traljić.

Iz TI BiH navode i da kampanju stranaka često finansiraju javne institucije i javna preduzeća, što je takođe zabranjeno. Posmatrači TI BiH su tokom monitoringa predizbornog perioda zabilježili 32 slučaja gdje se oprema javnih preduzeća i institucija koristila u stranačke svrhe i 21 primjer plaćenog oglašavanja institucija kojima su se promovisali kandidati.

– Stranke ne prikazuju realno svoje prohide i rashode iz razloga što dio kampanje finansiraju određene privilegovane privatne kompanije, koje te račune prebijaju preko novca poreskih obveznika, tako što dobijaju neke unosne poslove od javnog sektora – ističe Traljić.

TI BiH će prikupljenu dokumentaciju o monitoringu oglašavanja u medijima i vanjskom oglašavanju političkih partija dostaviti CIK-u, čiji revizori tek trebaju pregledati finansije političkih partija i utvrditi istinitost prikazanih podataka.