Velika šteta za bh. privredu: Zbog odluke Hrvatske prevoznici prijete blokadom granica

Odluka Hrvatske prema kojoj će pet graničnih prelaza između te zemlje i BiH biti neupotrebljivo za kamione čija nosivost prelazi 7,5 tona izazvala je lavinu oštrih reakcija u BiH, a, očekivano, najglasniji su prevoznici, koji važu svoje naredne korake, pa su na stolu, između ostalog, i blokade puteva i granica. Vojin Mitrović, ministar prometa i komunikacija BiH, kazao je da će se u rješavanje ovog problema uključiti sva nadležna ministrastva. Ekonomski analitičari ističu da će ova odluka R. Hrvatske imati negativne posljedice naročito za izvoznike koji koriste hrvatski tranzit.

Novinarka: Devleta Brkić

Pravilnik o određivanju javnih cesta po kojima se mora odvijati tranzitni promet teretnih vozila kroz Republiku Hrvatsku, kojim se onemogućava korištenje graničnih prijelaza Ivanica – Gornji Brgat, Velika Kladuša – Maljevac, Brčko – Gunja, Strmica – Strmica i Osoje – Vinjani Gornji za tranzitni promet teretnih vozila iznad 7,5 tona nosivosti i dužine više od 14 metara, stupio je na snagu 20. maja. Novi pravilnik izazvao je gužve i zastoje na graničnim prijelazima gdje je dozvoljen tranzitni promet teretnih vozila između naše zemlje i RH. Ova odluka mnoge prevoznike bacila je na koljena, a naročito je teško pala firmama iz Velike Kladuše, Bužima, Cazina i Bosanske Krupe. Ovako to izgleda iz ugla čovjeka koji nastoji prehraniti svoju porodicu…

– Cijeli dan sam tu. Firma je na gubitku. Šta da kažem više. Bit će blokada ako se nešto ne riješi. Ići ćemo na blokadu granica. Ako treba ići ćemo i u Zagreb na blokadu, nema nam druge. Krajiški inat kad proradi gotovo je, kazao je Refik Durić, vozač iz Cazina.

Ministar prometa i komunikacija BiH Vojin Mitrović kazao nam je da je već razgovarao sa hrvatskim resornim ministrom, koji je izrazio spremnost da se ovaj problem riješi.

– Ono što je problem jeste da je ovaj pravilnik donsen bez ikakvog usaglašavanja sa BiH. Jednostavno on je 20.05. osvanuo, stupio na snagu. Poduzeli smo određene aktivnosti. Razgovarao sam sa gospodinom Butkovićem, jer nam je najveći problem Velika Kladuša. Imam i danas uvjeravanja da će taj problem biti prevaziđen. Ja sam zaista optimista, jer to je u interesu i privrede, regiona i cijele BiH, istaknuo je ministar Mitrović.

Ahmet Egrlić, predsjednik Spoljnotrgovinske komore BiH, istakao je da odluka koju je donijela Hrvatska znači da prevozničke kompanije iz BiH koje saobraćaju spomenutim pravcima, moraju koristiti druge granične prelaze. To će, dodaje, povećati troškove transporta.

– Iz Velike Kladuše kada hoćete do autoceste u Karlovcu imate 40 km, a da bi išli preko Izačića treba vam 200 km. To znači da trebate poskupiti između 350 i 400 KM po transportu. Kada se to izračuna na godišnjem nivou i broj vozila koja tranzitiraju dobijemo cifru od 2.600.000 KM. To je na ime direktne štete samo za privrednike iz Velike Kladuše. Ne treba zaboraviti ni druge općine USK, ali ne treba zaboraviti ni sve druge regije iz BiH, dodao je Egrlić.

Ekonomnski analitičar Admir Čavalić smatra da će ova odluka susjedne Hrvatske imati negstivne efekte na ekonomiju naše zemlje, naročito na izvoznike koji koriste hrvatski tranzit. Ističe kako 70 posto našeg izvoza ka tržištu Evropske unije direktno prolazi kroz Hrvatsku.

– Neprihvatljivo je iz jednog jedinog razloga što to direktno pogađa bh privredu, te čini naše proizvode manje konkurentnim. Ovo će prebaciti teret na druge GP, imat ćemo velike gužve, velika kašnjenja, propadanja robe. To je dodatno opterećenje, s obzirom da imamo i te necarinske barijere koje sve to usporavaju, naglasio je Čavalić.

Kako nam je potvrdio ministar Mitrović Vijeće ministara BiH u rješavanje ovog problema uključit će sva ministarstva koja su resorno nadležna za ovu oblast, prije svega Ministarstvo vanjskih poslova od kojeg je zatraženo da se Hrvatskoj uputi protestna nota, zatim Ministarstvo sigurnosti, te Direkciju za evropske integracije.

(RTVTK)